Jak Używać Asertywnej Strategii 1-Jednego Argumentu…?

Strategia Jednego Argumentu

„Jak Używać Asertywnej Strategii 1-Jednego Argumentu…?”
Jak Mieć Siłę Przebicia w Argumentacji…?

Znasz „Strategię 1-Jednego Argumentu”…?

Zauważ, że gdy ktoś się tłumaczy, że nie może czegoś zrobić, bo NAGLE są 3 RÓŻNE powody które ma, to tak jakby ta osoba chciała się wręcz psychologicznie zamurować tymi powodami.

A gdy naprawdę jest coś na rzeczy, to zazwyczaj jest to jedna rzecz na raz, jakiś jeden istotny powód.

Im więcej masz argumentów na coś, tym mniej będziesz przekonująca / przekonujący – taki paradoks o którym warto pamiętać.

Jeżeli musisz używać argumentu 2, 3, 4 to znaczy, że przesuwa się Twoja granica, 5, 6, 7 jeszcze bardziej 8, 9, … – Rozumiesz? To nie jest asertywne.

Jeśli chcesz być asertywna / asertywny, to jak stawiasz granicę na 1, to ona musi tam stać, dlatego w modelu Reagowania na Presję (MRP) używasz zawsze tylko jednego, pierwszego wybranego argumentu.
Uzasadniasz swoje zdanie w 1-JEDEN sposób, a nie w kilka różnych. Niektórzy sądzą, że im więcej argumentów, tym mocniej popierają swoje zdanie, tymczasem psychologiczny tego efekt jest zupełnie odwrotny.

Nie zawsze jest tak, że warto odmawiać. Czasem kiedy przekalkulujesz spodziewane korzyści, to odkryjesz, że opłaca Ci się zgodzić na coś.

Jednak jeśli czujesz, że skierowana do Ciebie propozycja lub prośba jest Tobie zupełnie nie po myśli, warto zastanowić się nad tym w jaki sposób odmówićaby niczego nie stracić, zachować pozytywny kontakt i poczuć dumę z umiejętnego wyrażenia swojego zdania i podjęcia zgodnej z sumieniem i własnymi uczuciami decyzji.

Najpewniej nie masz jeszcze w sobie wyrobionej umiejętności tego jak odmawiać ludziom i czuć się z tym dobrze, jak dawać innym asertywny feedback – czyli informację zwrotną – kiedy widzisz, że coś robią dobrze, a coś źle.
Wiem to, bo ja miałem tak samo jak Ty…

Źle się czułem odmawiając i dlatego wolałem nie odmawiać.

Jednak gdy nie odmówiłem, to też było źle, bo nie chciałem zaakceptować tego, na co “muszę” się zgodzić. Myślałem, że i tak nie mam wyjścia.

I Ty pewnie też zastanawiasz się teraz jak odmawiać ludziom, aby oni się z tym dobrze czuli, albo jak korygować czyjeś zachowania, aby nikt się nie obraził i aby odbierali Ciebie dobrze.

Jeżeli choć trochę spodobało się Ci się to, co właśnie czytasz, to znaczy, że dobrze będzie jeśli poznasz całość o Asertywności, którą pokazuję tutaj.

Pisałem tutaj w poprzednim wpisie na czym polegał eksperyment psychologiczny, dzięki któremu opisano mechanizm tzw. „efektu Ascha”, który polega na tym, że ludzie zgadzają się na coś, mimo że w środku siebie się z tym nie zgadzają. To mały krok w codziennej nauce asertywności.

> Przejdź tutaj i rozpocznij Trening Asertywności
(15 Lekcji)…

Daniel Błaszczuk

Facebook Comments Box