Rozszerzona Technika Emocjonalnego Wzmocnienia…

Pamiętasz jak w latach 90’ na osiedla wjeżdżał samochód z lodami „FamilyFrost”?

I ta melodyjka, która zawsze wtedy głośno grała przez megafon auta?

Dzięki tej melodii uwarunkowano ludzi w taki sposób, aby biegli po lody, gdy tylko ją słyszą. Osiągnięto to w ten sposób, że zawsze samochód jechał dalej.

Dzięki temu po którymś razie sama melodyjka wywoływała bieg i pęd po lody, omijając cały świadomy umysł i wolną wolę.

Wiesz, dlaczego w marketach na ścianach widzisz mnóstwo zdjęć uśmiechniętych ludzi, którzy są niesamowicie podekscytowani i szczęśliwi, że kupują worek ziemniaków?

Otóż naiwne zdjęcia uśmiechniętych ludzi w sklepach wywołują w nas odruch bezwarunkowy.
Odruch bezwarunkowy to reakcja, która jest automatycznai zależna od części podkorowych mózgu, a więc nie objętych świadomością.

Następnie następuje kojarzenie w pamięci relaksującej muzyki i pozytywnych emocji ze sklepem.

Inny przykład, np. fachowcy kojarzą nam się z profesjonalizmem. Dentysta to ktoś kto dba
o nasze zęby, dlatego wykorzystuje się jego obraz do pokazania nam pasty do zębów.

John Watson około 1925 roku przeprowadził eksperyment na dziecku, na kilkuletnim Albercie, który w wieku 11 miesięcy jako sierota został oddany psychologowi.

W tamtych czasach etyka była w psychologii była na niskim poziomie. J. Watson sprawdzał, czy Albert może zacząć bać się miłych rzeczy, które lubił. Chłopiec bawił się z myszami i królikami – te małe zwierzątka sprawiały mu radość.

Kiedy tylko chłopiec próbował dotknąć futrzaka, J.Watson uderzał metalowym prętem w coś, dzięki czemu wytwarzał przeraźliwy dźwięk, którego chłopiec się bał.

Po pewnej ilości powtórzeń, widok zwierzątek kojarzył się już chłopcu z tym przerażającym dźwiękiem – na sam widok królika czy myszy Albert wpadał w panikę, bał się, chciał uciekać. Uważano, że wpojone mu lęki pozostaną z nim przez całe już jego życie.
Nigdy się tego jednak nie dowiemy – ponieważ chłopiec w wieku 6 lat zmarł.

Z kolei B.F. Skinner uczył gołębi grać w piłkę. Gołębie odbijały dziobem piłkę, a za strącenie piłki w bramkę przeciwnika zawodnik dostawał dostęp do ziaren.
W ten sposób gołębie nauczyły się grać, bo nauczyły się co robić, aby zgarnąć ziarno.

Uczenie poprzez skojarzenia to bardzo silna technika psychologiczna. Np. pieniądz nie ma sam w sobie wartości, ale nauczyliśmy się z każdym jego użyciem, że jest wymienialny na to, czego w danym momencie chcemy.

Iwan Pietrowicz Pawłow – rosyjski fizjolog, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii / medycyny (1904) przeprowadził słynny eksperyment,
w którym podając psu jedzenie dzwonił dzwonkiem.

Po pewnym czasie sam dźwięk dzwonka wywoływał w jego psie takie same reakcje fizjologiczne, jak zapach i widok jedzenia, z tym że jedzenia tam nie było, był tylko dźwięk dzwonka.

Oznacza to, że zachowanie które pojawia się u kogoś w jakimś momencie, możemy „zapisać” i przenieść do zupełnie innych obszarów życia.

Jeżeli ktoś czuje się otwarty emocjonalnie w jakimś miejscu i przy jakiejś muzyce, to kiedy znów znajdzie się w tym miejscu lub usłyszy tę muzykę, zacznie się czuć emocjonalnie otwarty.

 

Podobnie, jeżeli listonosz przynosi zawsze złe wiadomości, po pewnym czasie już sam jego widok wywołuje niepokój.

Jeżeli połączymy pozytywne uczucia z bodźcem, wtedy ludzie chcą tego więcej. Kiedy połączymy negatywne uczucia z bodźcem, wtedy ludzie chcą tego unikać.

Dowolna emocja zapamiętana razem z czymś powoduje, że kiedy znowu pojawi się „to coś”, pojawi się też ta emocja.

Bogdan Sadowski w książce „Biologiczne zachowania ludzi i zwierząt” pisze, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Edwarda L. Thorndike’a, „odpowiednia forma zachowania utrwala się (albo nie występuje), jeśli jej konsekwencją jest nagroda (albo kara)” .

Założenie jest takie, że jeżeli po jakiejś reakcji następuje nagroda, to częstość zachowania rośnie, jeżeli po reakcji następuje kara, to częstość zachowania spada.

Zasada stałych odstępów czasowych:

Jeżeli gołąb za każdym razem jak coś zrobi dostaje nagrodę (ziarno), wówczas gdy ziarna znikną, on przestanie to robić.

 

Zasada zmiennych odstępów czasowych:

Jeżeli nagroda jest nieregularnie i jeżeli do tego nagroda jest zmienna (różna ilość różnych ziaren za każdym razem), wówczas on robi to ciągle, nawet jak nie ma nagrody.

Myśli sobie… „tłukę guzik i od roku nie dostałem ziarna, ale kiedyś już tak było…”.

Zmienna ilość ziaren (nieregularna) również wzmacnia zachowanie.

Jeżeli małe dziecko robi rodzicom awanturę w sklepie bo chce misia albo słodycze, wtedy kupując dziecku zawsze to co chce, łatwo wygasić takie zachowanie – wystarczy przestać kupować.

Ale jeżeli dziecko na ogół nie dostaje tego co chce w sklepie, a czasem dla świętego spokoju nie wiedzieć kiedy dostanie to co chce – to wtedy mamy wzmocnienie nieregularne (różne zachcianki) w nieregularnych odstępach czasu (na ogół nie, ale czasem dla spokoju tak).
Trudno wygasić płacz, który był tak wzmacniany.

Do czego Ci się to przyda?

Czego się oparzysz, tego nie dotkniesz.

Jeśli coś da Ci mega radość, będziesz w przyszłości chciał tego więcej.

EMOCJA połączona z daną rzeczą, powoduje + lub -.
Jeżeli na randce partnerzy cieszą się i śmieją 90% czasu, wtedy podświadomie będą chcieli to powtórzyć.

Jeżeli pada deszcz, oni mokną, potem nie ma miejsc w kawiarni bo pada, potem stoją w kolejce, potem w końcu siadają i ona jest zła bo ma zmytą fryzurę i jej zimno – to nieważne o czym będą rozmawiać – zapamiętają swoje spotkanie i siebie zgodnie z tym jak się czuli, a czuli się paskudnie.

Dzieje się to na poziomie biologicznym poprzez uczenie związane z kojarzeniem bodźców pozytywnych lub negatywnych oraz reguł w jakich się pojawiają.

Pozdrawiam
Daniel Blashchuk /F.

 

PS:
Znalazłem na YouTube krótki film, który świetnie pokazuje tę technikę:

 

Scena z filmu „Teoria Wielkiego Podrywu”.

 

Aktor kojarzy dziewczynie na filmie nagrodę (czekoladkę) z tym co ona akurat robi (wynosi po nim talerz, kiedy ustępuje mu miejsca na sofie, kiedy wykonuje jego polecenie).

 

Zobacz sam jak to działa:

https://www.youtube.com/watch?v=nue-_6AvhrI

 

 

Jeżeli podoba Ci się to co czytasz, znaczy to, że interesujesz się tym w jaki sposób możesz oddziaływać na siebie i innych za pomocą różnych metod.

Ciekawi Cię psychologia, przyciąga kontrowersja, lubisz zdolność do przewidywania, widzenia więcej i uczucie siły i sekretnej przewagi przy innych.

Dla osób takich jak Ty, prowadzę tę stronę i pokazuję jak działają psychotechniki.
Jeżeli poszukujesz magicznej księgi psychologicznych zaklęć i czarów,
zacznij od tego krótkiego kursu, który przygotowałem dla Ciebie.

Moja książka (35 stron, PDF) składa się z ebooka oraz audiobooka MP3,
dzięki czemu możesz ją czytać na dowolnym urządzeniu lub słuchać na słuchawkach.






Techniki_Konwersacyjne.pdf + Audiobook 6 MP3



Znajdziesz tutaj techniki do użycia w rozmowie, dzięki którym zyskasz natychmiastową przewagę.

Aby pobrać moją darmową książkę + Audiobook, wpisz w okienku powyżej na jaki adres mam wysłać materiały i kliknij w przycisk wyślij do mnie.





Daniel Blashchuk

Daniel Blashchuk

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Daniel Blashchuk

Latest posts by Daniel Blashchuk (see all)

Skomentuj:

Twoj adres email nie bedzie widoczny.